dilluns, 2 de gener del 2012

Pac 1 comparació mapes

Comparació de mapes


Els meus coneixements previs eren els següents:
- La educació i la societat evoluciona i canvia
- La societat necessita que es fomenti una educació basada en l’aprenentatge i el coneixement de la ciència i la tecnologia.
- Les ciències i la tecnologia creen uns valors socials i culturals i aquestes influeixen en la societat, de manera que la societat es veu afectada per la ciència i la tecnologia.
- La tecnologia millora la qualitat de vida.
 Al meu mapa inicial trobem enllaços entre els elements que vaig considerar importants, però manquen paraules que actualment crec que són essencials, com poden ser:  TIC i tecnologia educativa.
Degut a la meva desconeixença  falta molta informació que he integrat al mapa actual, entre alguna d’ella; el fet de què la relació de la societat amb la tecnologia genera diferents pensaments al llarg de diferents èpoques, les diferents fonamentacions de la tecnologia educativa o els mites que es tenen sobre les TIC.
A mesura que anava analitzant el mòdul i l’article anava veient que la relació era més complexa del què m’havia plantejat i que tal i com planteja  el postulat d’heterogeneïtat, i en especial el teixit sense costures la divisió entre allò social i tecnològic no es viable, ambdues estan conformades pel mateix teixit i una solapa l’altra, totes dos s’influeixen i interaccionen juntes. Poc a poc passava d’uns models mentals senzills, a d’altres més complexos amb la interacció amb la meva companya, les lectures i els debats a l’aula virtual. Els meus models mentals eren grupals i col·laboratius, ja que han anat sorgint amb la interacció amb els altres.
M’he quedat sorpresa al veure que les tecnologies fomenten les diferències socials, si que és cert que m’havia plantejat el fet de què hi havien persones que no tenien accés a la societat de la informació, per mancança de recursos, però mai hagués pensat que la tecnologia aportés tants canvis en la societat, ni la societat en aquesta. També m’ha sorprès moltíssim que hi hagi persones en desacord amb la tecnologia, com és el cas dels CEPAS que vam tractar al debat. Em va sobtar molt aquest fet, ja que per a mi la tecnologia es bàsica, suposo que perquè vaig néixer i m’he educat en la societat de la informació i el coneixement. Crec que aquesta ens facilita moltíssim la vida, i ens permet accedir a la informació de manera més ràpida, a més a més sense ella hauria de canviar molts aspectes de la meva vida, entre ells la presentació del document que actualment llegiu.
Crec que tal i com diu el punt 1, “la construcció de models per al canvi conceptual”, la tecnologia si la utilitzem de manera significativa pot promoure un aprenentatge significatiu entre els estudiants, crec que això era el que es pretenia amb el debat, i amb la realització del mapa conceptual a través de la utilització de les tecnologies. Així cal recordar que hem construït models computacionals.
Alhora crec que el fet de realitzar un mapa conceptual m’ha fet construir un model mental més clar de tots els conceptes que hem anat estudiant , fet que m’ha ajudat a realitzar un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu. Tal com diu el mòdul “Els mapes conceptuals han demostrat ser valoracions vàlides de les estructures cognitives”.
En el debat vam pensar arguments i contra arguments amb els missatges dels nostres companys/es fet que tal i com ens indiquen els apunts, fa que s’aconsegueixi una alta probabilitat de que s’efectuï un canvi conceptual. 
Recordo que a processos psicològics bàsics ens van passar un vídeo en que apareixien 2 equips de bàsquet, uns amb samarretes blanques, i els altres amb samarretes negres. Calia que a 5 persones els hi féssim comptar els passes que es feien els membres de l’equip blanc, i als altres 5 els hi féssim veure sense demanar res. Al final del vídeo la pregunta era: has vist a la persona disfressada de mico què ha passat? En un inici, abans de fer l’experiment vaig pensar que els 10 membres veurien el mico, tot i que els 5 que contaven estiguessin concentrats en els passes, ja que al vídeo, el mico, fins i tot es para i balla al mig de la pantalla, però no va ser així, aquests 5 no ho van veure. D’aquesta manera vaig canviar la meva forma de pensar respecte a la memòria selectiva, i encara avui no he oblidat aquell aprenentatge que vaig realitzar.
Actualment he revisat alguns punts com la interacció societat-tecnologia fent un canvi conceptual de revisió, però he fet una reorganització radical en d’altres conceptes. Cal dir que en ambdós casos estava disposada a aprendre i canviar els meus coneixements previs, de manera que el canvi conceptual va ser intencional, i per tant es va donar amb més facilitat l’aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada