divendres, 29 de novembre del 2013

Funcions executives: La memòria de treball

  • La memòria de treball

La memòria de treball (MT) és l'habilitat per emmagatzemar i manipular informació durant un curt espai de temps. Es una de les funcions executives del cervell imprescindible per manipular informació mentalment, tant informació visuo-espacial com verbal i per tant està a la base de qualsevol raonament, aprenentatge o comprensió. Així mateix, sembla ser que la memòria de treball és responsable del control de l'atenció i de la recuperació de dades de la memòria a llarg termini (Baddaley, 2000)

La memòria de treball té un límit. Es parla de 6 o 7 unitats d'informació (per un adult) que poden ser emmagatzemades i manipulades. Per exemple: Si hem de dur a terme una operació matemàtica i no disposem de calculadora o de paper i llapis, hem de deixar en memòria els resultats de cada una de les petites informacions que necessitarem manipular per poder efectuar l'operació definitiva.

 Els resultats en memòria de treball tenien una alta correlació amb els resultats en QI. Tot i que uns bons resultats de QI, no impliquen bons resultats en memòria de treball.

Un exemple d'això es  pot veure en  un estudi realitzat per la doctora Alloway, (Directora del Center for Memory and Learning in the Lifespan de la  University of Stirling, UK.) en el qual es comparaven dos grups d'estudiants, uns diagnosticats de TDAH i altres especialment dotats intel·lectualment. Ambdós grups obtenien altes puntuacions de QI i tenien patrons de comportament semblants, així doncs la pregunta era: perquè hi havia tanta diferència en els seus resultats acadèmics? La resposta que dóna l'article rau en les seves puntuacions en memòria de treball: els alumnes diagnosticats de TDAH tenen un deficient rendiment en les proves de memòria de treball i obtenen un mal rendiment acadèmic tot i que els resultats del seu QI siguin elevats.

Aquest i altres estudis duen a pensar que una bona memòria de treball és important per assegurar uns bons resultats acadèmics.

Dels treballs de la Dra Alloway es desprèn el següent perfil de comportament en els alumnes amb un dèficit en la memòria de treball:

•       Baixa habilitat en lectura i matemàtiques.

•       Integració social normal

•       Reservats davant el grup, no massa participatius.

•       Es mostren preocupats pel fet de no poder recordar tota la informació que reben.

•       Sovint els professors els “mal diagnostiquen” com a problemes de dèficit d'atenció i diuen d'ells coses com que no escolten o que estan sempre distrets.

•       Obliden instruccions.

•       Obliden fets recents.

•       Dificultat per mantenir els passos en tasques complexes.

•       Incapacitat per resoldre tasques que impliquin recordar i processar informació. (Com per exemple: comptar les paraules d'una frase que s'ha de recordar, o trobar nombres perduts en una seqüència.)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada