- La memòria de treball
La
memòria de treball (MT) és l'habilitat per emmagatzemar i manipular
informació durant un curt espai de temps. Es una de les funcions
executives del cervell imprescindible per manipular informació
mentalment, tant informació visuo-espacial com verbal i per tant
està a la base de qualsevol raonament, aprenentatge o comprensió.
Així mateix, sembla ser que la memòria de treball és responsable
del control de l'atenció i de la recuperació de dades de la memòria
a llarg termini (Baddaley, 2000)
La
memòria de treball té un límit. Es parla de 6 o 7 unitats
d'informació (per un adult) que poden ser emmagatzemades i
manipulades. Per exemple: Si hem de dur a terme una operació
matemàtica i no disposem de calculadora o de paper i llapis, hem de
deixar en memòria els resultats de cada una de les petites
informacions que necessitarem manipular per poder efectuar l'operació
definitiva.
Els
resultats en memòria de treball tenien una alta correlació amb els
resultats en QI. Tot i que uns bons resultats de QI, no impliquen
bons resultats en memòria de treball.
Un
exemple d'això es pot veure en un estudi realitzat per
la doctora Alloway, (Directora del Center for Memory and Learning in
the Lifespan de la University of Stirling, UK.) en el qual es
comparaven dos grups d'estudiants, uns diagnosticats de TDAH i altres
especialment dotats intel·lectualment. Ambdós grups obtenien altes
puntuacions de QI i tenien patrons de comportament semblants, així
doncs la pregunta era: perquè hi havia tanta diferència en els seus
resultats acadèmics? La resposta que dóna l'article rau en les
seves puntuacions en memòria de treball: els alumnes diagnosticats
de TDAH tenen un deficient rendiment en les proves de memòria de
treball i obtenen un mal rendiment acadèmic tot i que els resultats
del seu QI siguin elevats.
Aquest
i altres estudis duen a pensar que una bona memòria de treball és
important per assegurar uns bons resultats acadèmics.
Dels
treballs de la Dra Alloway es desprèn el següent perfil de
comportament en els alumnes amb un dèficit en la memòria de
treball:
•
Baixa
habilitat en lectura i matemàtiques.
•
Integració
social normal
•
Reservats
davant el grup, no massa participatius.
•
Es
mostren preocupats pel fet de no poder recordar tota la informació
que reben.
•
Sovint
els professors els “mal diagnostiquen” com a problemes de dèficit
d'atenció i diuen d'ells coses com que no escolten o que estan
sempre distrets.
•
Obliden
instruccions.
•
Obliden
fets recents.
•
Dificultat
per mantenir els passos en tasques complexes.
•
Incapacitat
per resoldre tasques que impliquin recordar i processar informació.
(Com per exemple: comptar les paraules d'una frase que s'ha de
recordar, o trobar nombres perduts en una seqüència.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada