diumenge, 8 de desembre del 2013

Agrupem!


Agrupem!


Què treballen?

Les sessions Agrupem! treballen les següents habilitats:

a) Comprensió oral de les instruccions
b) Vocabulari per categoria semàntica: colors, formes, transports, animals salvatges, domèstics,... Fent especial atenció en la categorització basada en un seguit de preguntes:

Quan presentem els ítems, dedicarem el temps necessari a parlar dels objectes que presentem.  Per aprendre a categoritzar els nens han de poder definir els elements segons diferents tipus de categories: de quin color són, quina forma tenen, per a què serveixen, de quin grup d'elements formen part... En què s'assemblen entre ells, en què es diferencien...

La categorització consisteix en l'assignació de conceptes a un nivell abstracte... les categories tenen un poder conceptual donat que tenen la capacitat de reunir grups de conceptes o subcategories. També inicien el procés d'establir possibles relacions entre conceptes.

Per a la  ciència cognitiva, la categorització és un dels aspectes més importants per entendre com funcionen els processos del  coneixement.

La capacitat de categoritzar permet a l'ésser humà  reconèixer coses, sense necessitat d’haver-les vist anteriorment. Gràcies a la categorització aprenem de l'experiència i podem unificar objectes, situacions, esdeveniments, etc, que es presenten amb trets particulars.

Dos elements poden pertànyer al grup de les coses verdes, i al mateix temps pertànyer a altres grups diferents perquè un és una cosa de menjar i l'altre és un polígon.

En aquest exemple podem fer diferents grups sota diferents conceptes o categories:

Per colors: verd o taronja
Per forma: els quadrats i els que no ho són
Per funcionalitat: els elements de transport i els que no són elements de transport
Per funcionalitat més específica: els que són cotxes i els que no ho són



c) Pensament crític: hem de pensar quins trets agrupen les imatges que hem conegut i quins els diferencien. Primer ens vindran donats i sols haurem de seleccionar per continuar pensant per nosaltres mateixos quin és el tret que ens fa definir la categoria.
e) Inhibició: hem de controlar la velocitat de la nostra resposta per tal de coordinar-nos amb la resta dels nens de la classe
f)  Atenció sostinguda i concentració
g) Metacognició: saber què ens costa més, recordar les instruccions, fer l’acció en les tasques de discriminació, no fer res quan l’element no porta associada acció, mantenir el vocabulari?

Quins objectius tenim?

Les Sessions Agrupem! Reforçaran les Funcions Executives a través del joc.

1.       Augment del vocabulari
2.       Coneixement de les categories conceptuals
3.       Millora de l'atenció sostinguda
4.       Estimulació de  la memòria de treball
5.       Desenvolupar la capacitat d’observació i d’auto interrogació
6.       Desenvolupar la flexibilitat cognitiva
7.       Estimular la capacitat de resolució de problemes
8.       Autocontrol
 

Format tipus

1 - Presentació d’una sèrie d’imatges i demanem quina és la que no encaixa.



2 – Es demana per la categoria a la qual pertanyen las imatges prèvies



3 – Es repeteix 8 vegades el parell de punts anteriors

4 – Juguem amb les bombolles, clicant  només les que mostrin una imatge dins la categoria

5 – Metacognició: Es fan un ventall de preguntes per tal que els nens siguin conscients dels seus processos.



Informació elaborada entre la tutora de pràctiques i el personal de pràctiques (del qual formo part)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada